Ktoś musi ludzi
(po)ruszyć!
Dla kogo?
Dla tych, którzy mają duszę animatora, czyli:
Dla tych, którzy mają duszę animatora, czyli:
- lubią wyzwalać sytuacje, w których ludzie mogą tworzyć, działać, odkrywać, poznawać, bawić się
- lubią dzielić się swoją pasją i budzić ciekawość świata
- interesują się różnymi przejawami kultury i chcą w być aktywnymi jej uczestnikami
- chcą podejmować wyzwania artystyczne, edukacyjne, społeczne, organizacyjne, jakie stawia współczesna kultura
- chcą rozwijać umiejętności w zakresie działań warsztatowych
- chcą organizować zdarzenia artystyczne, edukacyjne, społeczne
- szukają inspirujących pomysłów i narzędzi do realizacji samodzielnych projektów kulturalnych.
Co po studiach?
Studia na specjalizacji Animacja kultury wychodzą naprzeciw najnowszym tendencjom w kulturze, które eksponują szczególną rolę animatora, edukatora, instruktora, kuratora działań, zdarzeń, sytuacji twórczych. Program specjalizacji łączy poznawanie performansów współczesnej kultury, idei, metod i strategii animacji kultury ze zdobywaniem praktycznych umiejętności podczas warsztatów (teatralnych, filmowych, plastycznych, muzycznych).
Cykl zajęć służy przygotowaniu studentów do pracy w placówkach kultury (domy kultury, ośrodki sztuki, teatry, muzea, galerie itd), w organizacjach pozarządowych (fundacje, stowarzyszenia i inne), w instytucjach organizujących i promujących działalność kulturalną. Studiowanie na specjalizacji Animacja kultury ma pomóc w inicjowaniu i realizowaniu autorskich projektów kulturalnych z wykorzystaniem różnych mediów i narzędzi.
Przygotowanie uniwersyteckie dopełnią praktyki, które każdy student zrealizuje w wymiarze 72 godzin w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych, przedsiębiorstwach prywatnych, urzędach zajmujących się działalnością kulturalną. Miejsce realizacji praktyk będzie można wybrać z listy placówek rekomendowanych przez uniwersytet lub wskazać samodzielnie. Będziemy pomagać w szukaniu takich miejsce praktyk, które pomogą zdobyć jak najwięcej doświadczeń i otworzyć perspektywy na satysfakcjonującą pracę.
Program
specjalizacjiStudia na specjalizacji Animacja kultury wychodzą naprzeciw najnowszym tendencjom w kulturze, które eksponują szczególną rolę animatora, edukatora, instruktora, kuratora działań, zdarzeń, sytuacji twórczych. Program specjalizacji łączy poznawanie performansów współczesnej kultury, idei, metod i strategii animacji kultury ze zdobywaniem praktycznych umiejętności podczas warsztatów (teatralnych, filmowych, plastycznych, muzycznych).
Cykl zajęć służy przygotowaniu studentów do pracy w placówkach kultury (domy kultury, ośrodki sztuki, teatry, muzea, galerie itd), w organizacjach pozarządowych (fundacje, stowarzyszenia i inne), w instytucjach organizujących i promujących działalność kulturalną. Studiowanie na specjalizacji Animacja kultury ma pomóc w inicjowaniu i realizowaniu autorskich projektów kulturalnych z wykorzystaniem różnych mediów i narzędzi.
Przygotowanie uniwersyteckie dopełnią praktyki, które każdy student zrealizuje w wymiarze 72 godzin w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych, przedsiębiorstwach prywatnych, urzędach zajmujących się działalnością kulturalną. Miejsce realizacji praktyk będzie można wybrać z listy placówek rekomendowanych przez uniwersytet lub wskazać samodzielnie. Będziemy pomagać w szukaniu takich miejsce praktyk, które pomogą zdobyć jak najwięcej doświadczeń i otworzyć perspektywy na satysfakcjonującą pracę.
I. Konwersatoria
Pedagogika
kultury – 1 semestr
Zajęcia
stanowią wprowadzenie do najważniejszych idei z obszaru pedagogiki
kultury, które określają główne zadania, cele i wartości
animacji kulturalnej. Będziemy szukać odpowiedzi na zasadnicze
pytania: co to jest animacja kultury? Kim jest animator kultury,
edukator, kurator? Jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną?
Co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? Jaki jest
pedagogiczny i społeczny wymiar animacji? W toku zajęć będziemy
praktycznie wykorzystać poznane idee i stanowiska, aby określić
swoistość animacji kulturalnej w różnych placówkach i stworzyć
własny przewodnik animatora kultury.
Metody
animacji kultury – 1 semestr
W
animacji nie ma jednej złotej metody, liczy się tak naprawdę
tworzenie przestrzeni do kreacji, stwarzanie warunków sprzyjających
ekspresji znaczeń, wrażeń, emocji wyrażanych przez uczestników
działań. Warto jednak poznać niektóre techniki, strategie,
przykłady działań animacyjnych, zanalizować ich możliwości i
zakres zastosowania. Podczas zajęć zostaną omówione na
przykładach wybrane modele pracy animatorów, edukatorów,
kuratorów. Sprawdzimy możliwości, jakie dają różne praktyki
animacyjne – od tradycyjnych (m.in. lekcja, warsztat, koło
zainteresowań), po najnowsze (technika projektu, opowieść,
community arts, audience development, warsztat pedagoga
teatru). Niektóre z technik studenci poznają w sposób praktyczny,
biorąc udział w zajęciach w placówkach kultury lub podczas
spotkań z animatorami. Przyjrzymy się, jakie metody animacji
wykorzystują różne placówki i organizacje kultury, jakim celom
służą i co wnoszą w działalność tych podmiotów. Celem zajęć
będzie opracowanie autorskiego scenariusza działania animacyjnego
związanego z wybranym wydarzeniem kulturalnym.
Analiza
performansu – 2 semestry
Konwersatorium
będzie poświęcone analizie wybranych współczesnych form
przedstawień i widowisk z perspektywy performatycznej. Przedmiotem
analizy i interpretacji będą zjawiska artystyczne (happening,
sztuka performansu, sztuka wideo, teatr postdramatyczny, teatr
telewizji), widowiska muzyczne (koncert rockowy, hiphopowy, festiwal
muzyczny, np. Jarocin, Roskilde, Open’er, Przystanek Woodstock),
sportowe (mecz piłki nożnej, mistrzostwa Europy i świata, igrzyska
olimpijskie) w wersjach na żywo i zmediatyzowanych. Podczas zajęć
pokażemy, jak wiedza z różnych dyscyplin humanistycznych otwiera
otwiera ciekawe ścieżki opisu i interpretacji spektakularnych
zjawisk współczesnej kultury audiowizualnej. Kultura jako
przestrzeń współuczestnictwa jest „podszyta“ performansem.
Ćwicząc się w umiejętności badania performansów kulturowych
będziemy zarazem rozwijać kompetencje w rozumieniu współczesnych
procesów komunikacji, wymiany doświadczeń i wartości w kulturze.
Zarządzanie
projektem kulturalnym – 1 semestr
Zajęcia
w sposób praktyczny przygotują studenta do roli koordynatora
projektu. Jak przełożyć pomysł
na język i strukturę wniosku? Jak organizować pracę zespołu
projektowego? Jak wyliczyć koszty realizacji projektu? Gdzie szukać
źródeł finansowania projektów? Dlaczego warto mieć partnerów
projektu i jak go pozyskać? Jak szukać sponsorów? Jak opracować
strategię promocji projektu? Co to jest ewaluacja projektu i jak ją
przeprowadzić? Na te i wiele innych pytań odpowiemy sobie w sposób
praktyczny podczas opracowywania przykładowych wniosków
projektowych. Celem zajęć będzie przygotowanie przez zespół
studentów autorskiego projektu kulturalnego w postaci pełnego
wniosku. Postaramy się, aby projekty nie pozostały tylko na
papierze, ale weszły w życie.
II.
Warsztaty
Warsztat
krytyka kultury – 1 semestr
Zajęcia
przygotują uczestników do roli profesjonalnego odbiorcy i
komentatora życia kulturalnego, który potrafi wypowiedzieć się w
formie recenzji, relacji festiwalowej, blogu, umie przeprowadzić
wywiad z artystą, moderować dyskusję, a także opracować tekst
pisany pod względem językowym i merytorycznym. Podstawowym zadaniem
uczestników zajęć będzie zespołowe redagowanie e-gazety
kulturalnej prezentującej najważniejsze wydarzenia życia
kulturalnego Torunia.
Warsztaty
teatralne – 1 semestr
Pod okiem praktyków
uczestnicy rozwijać będą wyobraźnię teatralną i odwagę do
występów publicznych. Na warsztaty złożą się ćwiczenia z
podstawowych zadań aktorskich - emisji głosu, pracy ze słowem,
ciałem, formą, przestrzenią i muzyką, improwizacji, elementów
dramy, zadań dramaturgicznych, reżyserskich (scenariusz i reżyseria
etiud teatralnych). Każdy może z satysfakcją odkryć, że
praktykowanie teatru pomaga rozpoznać własny potencjał, pokonać
ograniczenia (wstyd, tremę, nieśmiałość) oraz przekonać się,
jak ciekawym i twórczym medium jest teatr dla animatora kultury,
m.in. w pedagogice teatru niezwykle popularnej w Europie Zachodniej i
coraz mocniej obecnej na polskich scenach.
Warsztaty
filmowe – 1 semestr
Każdy ma dziś
aparat i kamerę w ręku, ale jak je praktycznie i ciekawie
wykorzystywać? Jaką może z nich korzystać animator kultury?
Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć swoje oko w chwytaniu
obrazu, poznają tajniki animacji poklatkowej, zrealizują małe
formy filmowe. Każdy może się nauczyć wykorzystania aparatu i
kamery do twórczego dialogu z kulturą i otaczającym światem, do
wzbogacaniu edukacji kulturalnej. Realizowane projekty fotograficzne
i filmowe będą przykładami „dobrych praktyk“ animatora i
pomogą wypracować autorskie pomysły działań animacyjnych.
Warsztaty
rozwoju twórczego – 1 semestr
Zajęcia
poświęcone treningowi twórczości, pedagogice zabawy, metodom
aktywizującym ekspresję artystyczną, m. in. kreatywne pisanie,
plastyka, instalacja. Studenci poznają techniki z pogranicza
arteterapii, bajkoterapii, muzykoterapii, które stanowią swoisty
elementarz w pracy animatora kultury. Podczas warsztatów można
zdobyć doświadczenia niezbędne do pracy z grupą warsztatową czy
kołem zainteresowań (integrowanie, stymulowanie aktywności i
ekspresji twórczej, rozwiązywanie konfliktów). Uczestnik
warsztatów przygotowuje się do podejmowania wyzwań, które stają
przez animatorem, opracowuje scenariusze autorskich zajęć, zyskuje
umiejętności potrzebne przy organizacji imprez kulturalnych.
Autorski
wykład poświęcony wybranemu zagadnieniu z dziedziny kultury i
sztuki współczesnej.
Program
studiów - przedmioty kierunkowe
I rok, 1 semestr
Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Metodologia
badań kulturoznawczych (wykład, 30 godzin)
Organizacja działalności kulturalnej (konwersatorium, 30 godzin)
Teatr i dramat współczesny (konwersatorium, 30 godzin)
Współczesna sztuka i estetyka (konwersatorium, 30 godzin)
Teoria mediów (konwersatorium, 30 godzin)
Organizacja działalności kulturalnej (konwersatorium, 30 godzin)
Teatr i dramat współczesny (konwersatorium, 30 godzin)
Współczesna sztuka i estetyka (konwersatorium, 30 godzin)
Teoria mediów (konwersatorium, 30 godzin)
I rok, 2 semestr
Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Filozofia kultury (wykład, 30 godzin)
Film współczesny (konwersatorium, 30 godzin)
Antropologia widowisk (konwersatorium, 30 godzin)
Zajęcia fakultatywne na innym kierunku (30 godzin)
II rok, 3 semestr
Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Antropologia kultury współczesnej (konwersatorium, 30 godzin)
Performatyka (konwersatorium, 30 godzin)
Podstawy religioznawstwa (wykład, 30 godzin)
II rok, 4 semestr
Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Antropologia
kultury współczesnej (konwersatorium, 30 godzin)
Literatura
współczesna (konwersatorium, 30 godzin)
Zajęcia fakultatywne na innym kierunku (30 godzin)
Zajęcia fakultatywne na innym kierunku (30 godzin)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz