Idea/ program


Ktoś musi ludzi (po)ruszyć!
Animacja kultury - specjalizacja utworzona przez Zakład Dramatu i Teatru Katedry Kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym UMK, proponowana dla studiów kulturoznawczych drugiego stopnia. 

Dla kogo?
  Dla tych, którzy mają duszę animatora, czyli:
- lubią wyzwalać sytuacje, w których ludzie mogą tworzyć, działać, odkrywać, poznawać, bawić się
- lubią dzielić się swoją pasją i budzić ciekawość świata
- interesują się różnymi przejawami kultury i chcą w być aktywnymi jej uczestnikami
- chcą podejmować wyzwania artystyczne, edukacyjne, społeczne, organizacyjne, jakie stawia współczesna kultura
- chcą rozwijać umiejętności w zakresie działań warsztatowych
- chcą organizować zdarzenia artystyczne, edukacyjne, społeczne
- szukają inspirujących pomysłów i narzędzi do realizacji samodzielnych projektów kulturalnych.
 
 Co po studiach?

Studia na specjalizacji Animacja kultury wychodzą naprzeciw najnowszym tendencjom w kulturze, które eksponują szczególną rolę animatora, edukatora, instruktora, kuratora działań, zdarzeń, sytuacji twórczych. Program specjalizacji łączy poznawanie performansów współczesnej kultury, idei, metod i strategii animacji kultury ze zdobywaniem praktycznych umiejętności podczas warsztatów (teatralnych, filmowych, plastycznych, muzycznych). 

 Cykl zajęć służy przygotowaniu studentów do pracy w placówkach kultury (domy kultury, ośrodki sztuki, teatry, muzea, galerie itd), w organizacjach pozarządowych (fundacje, stowarzyszenia i inne), w instytucjach organizujących i promujących działalność kulturalną. Studiowanie na specjalizacji Animacja kultury ma pomóc w inicjowaniu i realizowaniu autorskich projektów kulturalnych z wykorzystaniem różnych mediów i narzędzi. 

 Przygotowanie uniwersyteckie dopełnią praktyki, które każdy student zrealizuje w wymiarze 72 godzin w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych, przedsiębiorstwach prywatnych, urzędach zajmujących się działalnością kulturalną. Miejsce realizacji praktyk będzie można wybrać z listy placówek rekomendowanych przez uniwersytet lub wskazać samodzielnie. Będziemy pomagać w szukaniu takich miejsce praktyk, które pomogą zdobyć jak najwięcej doświadczeń i otworzyć perspektywy na satysfakcjonującą pracę.
Program specjalizacji
 Istotą animacji kultury jest ożywianie, wprawianie w ruch, prowokowanie sytuacji twórczych, których uczestnikiem może być każdy człowiek niezależnie od swojego talentu. Animacja kultury to poszerzanie pola oddziaływania dzieł sztuki, zachęcanie odbiorców do aktywnego współdziałania, własnej artystycznej inwencji. Program specjalizacji został ułożony tak, aby studenci spojrzeli na kulturę jak na sieć zdarzeń i procesów, inspirujący żywioł, który uruchamia twórczy potencjał każdego z nas. 

I. Konwersatoria

Pedagogika kultury – 1 semestr

Zajęcia stanowią wprowadzenie do najważniejszych idei z obszaru pedagogiki kultury, które określają główne zadania, cele i wartości animacji kulturalnej. Będziemy szukać odpowiedzi na zasadnicze pytania: co to jest animacja kultury? Kim jest animator kultury, edukator, kurator? Jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną? Co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? Jaki jest pedagogiczny i społeczny wymiar animacji? W toku zajęć będziemy praktycznie wykorzystać poznane idee i stanowiska, aby określić swoistość animacji kulturalnej w różnych placówkach i stworzyć własny przewodnik animatora kultury. 


Metody animacji kultury – 1 semestr

W animacji nie ma jednej złotej metody, liczy się tak naprawdę tworzenie przestrzeni do kreacji, stwarzanie warunków sprzyjających ekspresji znaczeń, wrażeń, emocji wyrażanych przez uczestników działań. Warto jednak poznać niektóre techniki, strategie, przykłady działań animacyjnych, zanalizować ich możliwości i zakres zastosowania. Podczas zajęć zostaną omówione na przykładach wybrane modele pracy animatorów, edukatorów, kuratorów. Sprawdzimy możliwości, jakie dają różne praktyki animacyjne – od tradycyjnych (m.in. lekcja, warsztat, koło zainteresowań), po najnowsze (technika projektu, opowieść, community arts, audience development, warsztat pedagoga teatru). Niektóre z technik studenci poznają w sposób praktyczny, biorąc udział w zajęciach w placówkach kultury lub podczas spotkań z animatorami. Przyjrzymy się, jakie metody animacji wykorzystują różne placówki i organizacje kultury, jakim celom służą i co wnoszą w działalność tych podmiotów. Celem zajęć będzie opracowanie autorskiego scenariusza działania animacyjnego związanego z wybranym wydarzeniem kulturalnym. 


Analiza performansu – 2 semestry

Konwersatorium będzie poświęcone analizie wybranych współczesnych form przedstawień i widowisk z perspektywy performatycznej. Przedmiotem analizy i interpretacji będą zjawiska artystyczne (happening, sztuka performansu, sztuka wideo, teatr postdramatyczny, teatr telewizji), widowiska muzyczne (koncert rockowy, hiphopowy, festiwal muzyczny, np. Jarocin, Roskilde, Open’er, Przystanek Woodstock), sportowe (mecz piłki nożnej, mistrzostwa Europy i świata, igrzyska olimpijskie) w wersjach na żywo i zmediatyzowanych. Podczas zajęć pokażemy, jak wiedza z różnych dyscyplin humanistycznych otwiera otwiera ciekawe ścieżki opisu i interpretacji spektakularnych zjawisk współczesnej kultury audiowizualnej. Kultura jako przestrzeń współuczestnictwa jest „podszyta“ performansem. Ćwicząc się w umiejętności badania performansów kulturowych będziemy zarazem rozwijać kompetencje w rozumieniu współczesnych procesów komunikacji, wymiany doświadczeń i wartości w kulturze. 


Zarządzanie projektem kulturalnym – 1 semestr

Zajęcia w sposób praktyczny przygotują studenta do roli koordynatora projektu. Jak przełożyć pomysł na język i strukturę wniosku? Jak organizować pracę zespołu projektowego? Jak wyliczyć koszty realizacji projektu? Gdzie szukać źródeł finansowania projektów? Dlaczego warto mieć partnerów projektu i jak go pozyskać? Jak szukać sponsorów? Jak opracować strategię promocji projektu? Co to jest ewaluacja projektu i jak ją przeprowadzić? Na te i wiele innych pytań odpowiemy sobie w sposób praktyczny podczas opracowywania przykładowych wniosków projektowych. Celem zajęć będzie przygotowanie przez zespół studentów autorskiego projektu kulturalnego w postaci pełnego wniosku. Postaramy się, aby projekty nie pozostały tylko na papierze, ale weszły w życie.

II. Warsztaty

 Warsztat krytyka kultury – 1 semestr

Zajęcia przygotują uczestników do roli profesjonalnego odbiorcy i komentatora życia kulturalnego, który potrafi wypowiedzieć się w formie recenzji, relacji festiwalowej, blogu, umie przeprowadzić wywiad z artystą, moderować dyskusję, a także opracować tekst pisany pod względem językowym i merytorycznym. Podstawowym zadaniem uczestników zajęć będzie zespołowe redagowanie e-gazety kulturalnej prezentującej najważniejsze wydarzenia życia kulturalnego Torunia. 


Warsztaty teatralne – 1 semestr

            Pod okiem praktyków uczestnicy rozwijać będą wyobraźnię teatralną i odwagę do występów publicznych. Na warsztaty złożą się ćwiczenia z podstawowych zadań aktorskich - emisji głosu, pracy ze słowem, ciałem, formą, przestrzenią i muzyką, improwizacji, elementów dramy, zadań dramaturgicznych, reżyserskich (scenariusz i reżyseria etiud teatralnych). Każdy może z satysfakcją odkryć, że praktykowanie teatru pomaga rozpoznać własny potencjał, pokonać ograniczenia (wstyd, tremę, nieśmiałość) oraz przekonać się, jak ciekawym i twórczym medium jest teatr dla animatora kultury, m.in. w pedagogice teatru niezwykle popularnej w Europie Zachodniej i coraz mocniej obecnej na polskich scenach. 


 Warsztaty filmowe – 1 semestr

            Każdy ma dziś aparat i kamerę w ręku, ale jak je praktycznie i ciekawie wykorzystywać? Jaką może z nich korzystać animator kultury? Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć swoje oko w chwytaniu obrazu, poznają tajniki animacji poklatkowej, zrealizują małe formy filmowe. Każdy może się nauczyć wykorzystania aparatu i kamery do twórczego dialogu z kulturą i otaczającym światem, do wzbogacaniu edukacji kulturalnej. Realizowane projekty fotograficzne i filmowe będą przykładami „dobrych praktyk“ animatora i pomogą wypracować autorskie pomysły działań animacyjnych. 


 Warsztaty rozwoju twórczego – 1 semestr

Zajęcia poświęcone treningowi twórczości, pedagogice zabawy, metodom aktywizującym ekspresję artystyczną, m. in. kreatywne pisanie, plastyka, instalacja. Studenci poznają techniki z pogranicza arteterapii, bajkoterapii, muzykoterapii, które stanowią swoisty elementarz w pracy animatora kultury. Podczas warsztatów można zdobyć doświadczenia niezbędne do pracy z grupą warsztatową czy kołem zainteresowań (integrowanie, stymulowanie aktywności i ekspresji twórczej, rozwiązywanie konfliktów). Uczestnik warsztatów przygotowuje się do podejmowania wyzwań, które stają przez animatorem, opracowuje scenariusze autorskich zajęć, zyskuje umiejętności potrzebne przy organizacji imprez kulturalnych.

III. Wykład monograficzny
 
Autorski wykład poświęcony wybranemu zagadnieniu z dziedziny kultury i sztuki współczesnej.

Program studiów - przedmioty kierunkowe

I rok, 1 semestr

Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Metodologia badań kulturoznawczych (wykład, 30 godzin)
Organizacja działalności kulturalnej (konwersatorium, 30 godzin)
Teatr i dramat współczesny (konwersatorium, 30 godzin)
Współczesna sztuka i estetyka (konwersatorium, 30 godzin)
Teoria mediów (konwersatorium, 30 godzin)

I rok, 2 semestr

Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Filozofia kultury (wykład, 30 godzin)
Film współczesny (konwersatorium, 30 godzin)
Antropologia widowisk (konwersatorium, 30 godzin)
Zajęcia fakultatywne na innym kierunku (30 godzin)

II rok, 3 semestr

Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Antropologia kultury współczesnej (konwersatorium, 30 godzin)
Performatyka (konwersatorium, 30 godzin)
Podstawy religioznawstwa (wykład, 30 godzin)

II rok, 4 semestr

Seminarium magisterskie (seminarium, 30 godzin)
Antropologia kultury współczesnej (konwersatorium, 30 godzin) 
Literatura współczesna (konwersatorium, 30 godzin)
Zajęcia fakultatywne na innym kierunku (30 godzin)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz